Friday, March 27, 2009

Transformasi UMNO Kemana Arahnya ?


Saya mengikuti perkembangan Mesyuarat Agong UMNO melalui media mereka sendiri yang turut memaparkan pertarungan sengit antara calon yang bertanding bagi mengisi jawatan penting dalam UMNO seperti Ketua Pergerakan Pemuda , Wanita dan Puteri .

Berlaku perubahan dalam kepimpinan UMNO kini . Sebagai contoh Pergerakan Wanita , Pemuda dan Puteri .

Wanita kini disandang oleh Datuk Sharizat Jalil , Pemuda oleh Khairy Jamaludin dan Puteri pula dimenangi oleh Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin .

Sepintas lalu , dalam senarai nama mereka bertiga yang memenangi kerusi ketua bagi sayap - sayap UMNO ini , saya kira Pergerakan Pemuda UMNO paling malang apabila Khairy Jamaludin seorang yang telah disabitkan bersalah terlibat dalam politik wang atau melanggar tataetika UMNO dan telah diberi amaran oleh Lembaga Disiplin UMNO masih diberi kepercayaan untuk memimpin .

Apakah ini wajah Transformasi UMNO ?

Mendengar ucapan mereka sejurus mereka mencapai kemenangan kerusi masing - masing tiada siapa dari mereka yang serius untuk memartabatkan Islam yang kian dipukul teruk oleh musuh dan mereka yang tidak bertanggungjawab .

Mereka hanya mengulangi retorika mereka untuk mempertahankan melayu . Isu mereka ialah melayu , melayu dan melayu . Mereka bermula dengan melayu dan berkahir dengan melayu . Berkobar - kobar semangat mereka mempertahankan melayu . Islam bagaimana ? Syariat bagaimana ? Keadilan dan ketelusan bagaimana ? hukum halal dan haram bagaimana ? nilai akhlak dan moral bagaimana ?

Apakah kerana mereka telah hilang kepercayaan kepada cina dan india yang rata - rata mutaakhir ini berpihak kepada PAKATAN ?

Tidaklah salah mempertahankan melayu , tetapi jangan cakapnya lain tetapi realitinya mereka yang memusnahkan masa depan melayu selama ini .

Tanah rezab orang melayu terlepas ke tangan bangsa asing , bahasa melayu kian dihakis penggunaannya , persempadanan pilihanraya yang sekian lama digubal oleh mereka , langsung tidak memberi kelebihan kepada orang melayu .

Setelah mereka kalah teruk dalam pilihanraya umum lalu , menyaksikan sokongan melayu terhadap mereka kian merosot lalu mereka kembali memainkan isu perkauman kononnya merekalah hero bangsa melayu .

Isu penderhakaan terhadap institusi Raja - Raja Melayu menjadi isu mereka sebagai mengalih perhatian rakyat terhadap kelemahan dan kepincangan mereka . Walhal dunia menyaksikan bahkan sejarah telah terpahat betapa UMNO lah selama ini merendah - rendahkan martabat raja - raja melayu .

Bukankah UMNO yang menghilangkan kekebalan raja - raja melayu seketika dulu ? Bukankah UMNO yang menabalkan Tengku Ibrahim sebagai Sultan sedang Sultan Ismail Yahya Petra masih menjadi sultan yang sah di Kelantan ? Bukankah UMNO membuat perarakan menentang keputusan Sultan Terengganu dan Perlis dalam isu perlantikan Menteri Besar di negeri tersebut ?

Siapa yang sebenarnya derhaka ?

Saya pernah mencabar Khairy Jamaludin untuk berdebat atau mujadalah dalam isu siapa derhaka kepada Institusi raja - raja Melayu ? tetapi malang beliau tidak menyahutnya . Saya harap selepas ini , setelah memenangi kerusi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Khairy bersedia untuk turun padang berdebat dalam isu ini . Kalau sekadar berteriak di gelanggang sendiri lalu menuduh PAKATAN derhaka , saya kira ini tindakan penakut bukan pahlawan .

No comments: