Monday, June 15, 2009

Perginya Seorang Mujahid Agong

Al Faatihah !

Semoga Allah merahmati ruh al marhum al ustaz Dr. Fathi Yakan , seorang ulama' al mujahid yang terbilang di zaman ini . Menghabiskan usia di medan perjuangan . Pidato dan karyanya sangat membina dan mendidik ummah . Al Marhum adalah ulama' bertaraf dunia yang mempunyai saham perjuangan yang cukup besar dan luas .

Kini al marhum telah kembali ke rahmatillah . Sedih dan pilu menyelubungi anak murid beliau di seluruh dunia . Kembalinya ke rahmatillah , satu kehilangan besar buat perjuangan ini .

Mungkin yahudi dan Israel sedang berpesta dengan kewafatan seorang ulama' yang gigih berjuang menentang Yahudi dan Israel alaihilaknatullah .

Saya mula mengenali hasil - hasil karya beliau sekitar tahun 1986 . Maqalah pertama yang saya baca dan membawa saya ke persada perjuangan ini ialah maqalah yang bertajuk الشباب و التغيير [ Pemuda dan Perubahan ] karangan al marhum Ustaz Fathi Yakan .

Bagi anggota gerakan Islam yang menekuni Amal Tarbawi bersama penglibatan mereka pasti tidak ketinggalan meneladani satu lagi kitab hasil tangan beliau yang cukup berkah iaitu [ Apa Ertinya Saya Menganut Islam ] ما ذا يعنى إنتمائي للإسلام

Alhamdulillah , saya sempat beberapa kali menemui al Marhum dan menadah [ talaqi ] beberapa buah maqalah kecil justeru pertemuan kami sering sahaja dibatasi waktu dan dikekang oleh jadual padat al marhum yang mengembara dan berdakwah ke serata dunia .

Sekali lagi saya mewakili seluruh warga Dewan pemuda PAS Pusat mengucapkan takziah ke atas ahli keluarga al marhum dan insyaallah kami juga akan mengutuskan warkah takziah kepada ahli keluarganya di Lubnan .

Lebih penting kepada kita semua , agar semangat perjuangan dan ruh tarbiyah yang ditinggalkan oleh al marhum akan terus di semarakkan insyaallah dan Dewan pemuda PAS pastinya akan menjadi medan subur untuk tujuan tersebut .

[ DPPP ] بقلوب مؤمنة بقضاء الله وقدره تتقدم حركة الشباب الإسلامي بمليزيا
بأصدق مشاعر التعزية الأخوية وبخالص المواساة القلبية بوفاة المفكر الكبير والداعية الإسلامي المجاهد الشيخ الدكتور فتحي يكن

[ Jenazah al marhum disembahyangkan pada asar hari ahad 21 jamadul akhir 1430 hijrah di Masjid Tinal dan akan dikebumikan di perkubnran keluarga di Babur Raml. ]
http://episodeperju angan.blogspot. com/

No comments: