Tuesday, October 20, 2009

Happy birthday Tuan Guru

credit to Perisik Rakyat for da picture

Tuan Guru menangis keesak-esakkan tatkala membaca surah Al - Waqi'ah di saat mengimami solat Subuh pada bulan Ramadhan yang lepas. Ketika itu, buat pertama kalinya aku menjadi makmum di antara ribuan jemaah yang ada juga tetamu istimewa di Masjid Rusila.

Suara Tuan Guru syahdu memecah kesunyian pagi. Tangisan yang mula diterbitkannya di rakaat pertama dan berkesudahan pada rakaat ke dua benar-benar menginsafkan jiwa. Alunan bacaan yang dituturkan lembut dan mudah dihayati oleh sesiapa sahaja yang mendengarnya.

Tuan Guru faham benar akan makna disebalik ayat yang dibacakan.

Sungguh tidak tahan di ketika itu. Peritnya hati mau sahaja menitiskan air mata. Batapa qalbuku di saat itu di pukul oleh gegendang keinsafan. Aku takut.

Hari ini melihat wajah Tuan Guru seoalah - olah seakan sama seperti mendengar suara Tuan Guru. Di mana - mana sahaja melihat rautan wajahnya seolah tergambar akan keperitan yang ditanggung olehnya. Ya, keperitan hasil daripada bahana gelombang mehnah dan tribulasi perjuangan yang diceburi sekian lama.

Kepada Tuan Guru, selamat hari lahir ke-62 diucapkan. Biar sukar untuk dikenali, saya berbangga kerana memiliki seorang pemimpin yang hebat di pentas perjuangan yang suci. Hebat menitipkan roh kerohanian dan bersungguh - sungguh tanpa jemu membawa umat ke jalan yang benar demi keredhaanNya.

Betapa payah perjuangan Tuan Guru selama ini, pasti akan ada hikmahnya. ALlah saja yang mampu untuk membalasi.

Happy birthday to Tuan Guru and God bless you and your family. I pray for your safety, good health and for your continued crusade/contribution to enlighten all Malaysians in their desire a truly free Malaysia

WHERE EVER YOU ARE, MY HEART WITH YOU.

www.nikhafizul.blogspot.com

No comments: